Skip to content

Coronavirus/COVID-19

Her kan du finde information om konsekvenserne af coronavirus/COVID-19 for danske rejsende og fastboende i Sudan, Sydsudan og Djibouti

Senest opdateret 22.10.2020 kl. 14.00
Fold alle afsnit ud
Fold alle afsnit ind

Djibouti

Indrejse- og udrejserestriktioner 
Lufthavnen i Djibouti er genåbnet for internationale flyvninger. Man må forvente at blive testet for COVID-19 ved ankomst. Det er fortsat ikke muligt for passagerer at benytte Djibouti-Addis Ababa togruten.

Andre restriktioner
Visse offentlige steder såsom restauranter er genåbnede. Det er igen muligt at benytte offentlig transport. Havnen i Djibouti er kun åben for de mest nødvendige aktiviteter. Vi opfordrer til at følge lokale medier nøje.    
 
Kontakt
Danskere i Djibouti, der har brug for konsulær assistance, bedes kontakte ambassaden i Addis Ababa på telefon +251 (0) 9 11 25 55 87 eller via e-mail på addamb@um.dk. Myndighederne har oprettet et hotline nummer til dig, som har symptomer eller spørgsmål: 1517.

General info om rejser til Djibouti kan findes på www.djibouti.um.dk

Sudan

Indrejse- og udrejserestriktioner 
Sudan har erklæret national undtagelsestilstand grundet Coronavirus/COVID-19. Fra midten af juli har lufthavnen i Khartoum delvist åbnet op igen, hvilket gælder for flyvninger til/fra Egypten, Tyrkiet og De Forenede Arabiske Emirater. Rejsende til Khartoum Lufthavn kan opleve sundhedstiltag i lufthavn både ved ind- og udrejse, fx. temperaturcheck og at man skal medbringe negativ Corona/PRC test. Vi opfordrer til at kontakte dit rejsebureau, hvis du har billet og/eller mangler information om rejser, gældende regler og lignende. Øvrige lufthavne samt grænser og havne er som udgangspunkt fortsat lukkede, men der kan være lokale undtagelser.

Andre restriktioner
Det er igen muligt at flyve indenrigs i Sudan, og offentlig transport mellem stater og byer er igen tilladt. Der er pr. den 16. september ikke længere udgangsforbud i Khartoum, men undtagelsestilstanden er fortsat gældende. Vi opfordrer til at undersøge reglerne for eventuelt udgangsforbud og betingelser i den del af Sudan, du befinder dig i, samt følge dem nøje, da reglerne kan variere fra stat til stat. Forretninger såsom apoteker, bagerier og supermarkeder er fortsat åbne. Vi opfordrer til, at man følger de lokale medier nøje, og man kan kontakte den danske ambassade i Etiopien i tilfælde af spørgsmål eller lignende.    
 
Kontakt
Danskere i Sudan, der har brug for konsulær assistance, bedes kontakte ambassaden i Addis Ababa på telefon +251 (0) 9 11 25 55 87 eller via e-mail på addamb@um.dk.

General info om rejser til Sudan kan findes på http://sudan.um.dk/

Sydsudan

Indrejse- og udrejserestriktioner
Lufthavne i Sydsudan er genåbnet den 12. maj, og landets luftrum er nu igen åbent for indenrigs-, regionale og internationale flyvninger. Sydsudan har suspenderet udstedelse af visa på deres ambassader rundt om i verden. Ved indrejse skal der fremvises en negativ COVID-19 test før afrejse til Sydsudan.

Andre restriktioner
Sydsudan har suspenderet alle offentlige forsamlinger og møder på ubestemt tid. Der er indført udgangsforbud mellem kl. 22 og kl. 6 gældende fra den 8. maj. Barer og restauranter er fra 7. maj genåbnet i de timer, hvor der ikke er udgangsforbud. Der skal fortsat holdes afstand til andre mennesker. Forretninger vil også genåbne, men du skal være opmærksom på eventuelle begrænsninger på antal personer i butikker ad gangen samt afstand til andre mennesker. Vær desuden opmærksom på restriktioner ift. offentlig transport, krav om mundbind i transportmidler og restriktioner på rejse mellem dele af landet.
 
Kontakt
Danskere i Sydsudan, der har brug for konsulær assistance, bedes kontakte ambassaden i Addis Ababa på telefon +251 (0) 9 11 25 55 87 eller via e-mail på addamb@um.dk.

General info om rejser til Sydsudan kan findes på www.sydsudan.um.dk

Hvis du bliver syg

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser i udlandet, bør du hurtigst muligt kontakte din rejseforsikring.

Du bør derudover følge de lokale myndigheders anvisninger.
 
Hvis de lokale myndigheder beder dig om at gå i karantæne, bør du følge deres anvisninger.

Udenrigsministeriet kan ikke påvirke de restriktioner, som andre lande vælger at indføre for at forhindre videre smittespredning.

Du kan altid kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 (bbb@um.dk / +45 3392 1112), hvis du har brug for rådgivning.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg i udlandet.  

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Læs mere om symptomer på COVID-19 hos Sundhedsstyrelsen.

Indrejse i Danmark

Der blev indført kontrol ved alle Danmarks grænser lørdag den 14. marts 2020 kl. 12.00 som led i indsatsen for at hæmme spredningen af COVID-19.

Personer, der ikke har dansk statsborgerskab, men som ønsker at indrejse i Danmark, må forvente at blive afvist ved de danske grænser, hvis de ikke har et anerkendelsesværdigt formål.

Anerkendelsesværdige formål omfatter bl.a. det at have fast bopæl eller arbejde i Danmark.  

Læs mere om anerkendelsesværdige formål hos Rigspolitiet.

Spørgsmål om grænsekontrol, herunder vurderinger af, hvad der i konkrete situationer udgør anerkendelsesværdige formål, hører under Rigspolitiet.

Certificate to board

De nye indrejserestriktioner til Danmark har i nogle tilfælde gjort det svært for personer, der ikke er danske statsborgere, at boarde fly til Danmark. Hvis du har fast bopæl i Danmark, kan ambassaden hjælpe dig med at udfærdige et certifikat, der viser dette (certificate to board).

Mere information

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut.

De danske myndigheder har samlet informationer om den danske indsats mod coronavirus/COVID-19 på en fælles myndighedsside.

Kontakt

Du kan altid kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

Bestilling af NemID-nøglekort

På grund af udbruddet af coronavirus/COVID-19 kan danskere bosat i udlandet få problemer med at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler derfor, at man installerer NemID nøgleapp på sin telefon.

Læs mere hos Digitaliseringsstyrelsen.

Fold alle afsnit ud
Fold alle afsnit ind

Hent app'en rejseklar

I app’en Rejseklar har vi samlet alt, hvad du skal vide om sikkerhed på din rejse.